top of page

Integrerande ledarskap

Dela ansvar för en effektivare grupp och ett långsiktigt lärande kring ledarskap

Ledarskap är ett stort ord, och att som ensam person eller litet team kunna göra allt och vara allt som det innebär är omöjligt. Era spelare kan snabbt bli väldigt kapabla till att ta ansvar för delar av ledarskapet. Målvaktens position som den med översikt över planen gör den särskilt lämplig till att ta ledaruppgifter.

Varför är det viktigt med integrerande ledarskap?

Att dela ledarskapet är essentiellt för ledarens välmående, relationen till spelarna och spelarnas långsiktiga utveckling. Ju mer tränaren kan avlasta sitt arbete, desto mer kan tränaren fokusera på dess allra viktigaste uppgifter. Det är också mycket motiverande för spelare att leda delar av processen, och får under vägens gång träna sitt eget ledarskap.

team huddle_edited.jpg

Ett integrerande förhållningssätt

Träna på att prata

Verbalt engagemang är positivt både för både långsiktig utveckling och kortsiktig prestation, för grupp och individ. Att ta muntligt utrymme är att inbjuda och hantera förväntningar.

​

Hur bidrar ledaren till detta?

Sprid ordet genom att rikta frågor (istället för handuppräckning) och ge spelarna tid att svara. Låt kommunikationen ibland vara huvudsyftet i övningar på planen, och ge då feedback på det.

Ansvar under förtroende

Människor tenderar att växa med förtroende. Genom att ge spelare tydligt ansvar blir deras roll mer betydelsefull för gruppen, och deras förtroende för ledaren växer ofta med det.

​

Hur bidrar ledaren till detta?

Ansvar som är bra att delegera är materialhantering ("Spelare A är konansvarig, B är västansvarig"), lagindelning på träning ("Spelare C delar in två jämna lag") eller särskilt omhändertagande ("D, kan du ta extra hand om E idag som är ny i laget?").

Träna på att lyssna

God kommunikation kräver aktiva och lyhörda lyssnare. Spelarnas lyhördhet och respekt gentemot varandra är centralt för att kunna ta del av ledarskapet.

​

Hur bidrar ledaren till detta?

Låt spelarna ge exempel på beteenden som gör en god lyssnare. Förstärk dem med positiv feedback och påminnelser. Låt också spelarna träna på att bli styrda bakifrån i spelet, och tillsammans hitta lösningar för hur de kan styra och hjälpa varandra.

Träna på att träna

För att nå hög träningskvalitet behöver spelare träna på att leda sin egen och lagets utveckling. Det innebär att få feedback på påverkansbara beteenden som ökar eller sänker den generella träningskvaliteten, särskilt det som påverkar träningens huvudfokus.

​

Hur bidrar ledaren till detta?

Identifiera viktiga faktorer för träningskvalitet (ex att träffa mål, springa i högsta möjliga hastighet etc) och förmedla dessa till spelarna. Ge positiv feedback till ansträngningar mot dessa. Över tid blir spelare bättre på att träna varandra, och driver huvudsakligen träningen själva.

defense pep talk_edited.jpg

När passar ett integrerande ledarskap för målvaktsspelet?

Speluppbyggnad / kontring - I anfallsspelets tidiga skeden är målvakt ofta inblandad som den första startspelaren. Här är också målvaktens överblick över spelet betydelsefull. Ge målvakten mycket ansvar i dessa skeden både i planering (hur ni vill starta anfall) och utförande (ex spelvändning via målvakt).

​

Förhindra avslut - Målvakt samarbetar med närmaste spelare för att förhindra att farliga avslut sker. Låt målvakt och backlinje träna mycket på detta samarbete, där målvakt bland annat har en viktig kommunikativ funktion.

​

Passar sämre vid: styrning framifrån - att styra innebär att ge direktiv i spelet. Detta bör endast ske i anfallsriktning (bakifrån och framåt) och endast för spelares positioner, ej beslut med bollen. Direktiv till målvakten såsom "gå ut!"eller "ta det lugnt!" har ofta motsatt effekt, är nästan alltid för sent för att hinna reagera på och tar ifrån målvaktens besluts- och prioriteringsuppgifter. Feedback bör istället ske när spelet lugnat ned sig, i paus eller mellan matcher.

bottom of page